Sivut

11.11.2010

6. Teemana tuotekuvaus: tunneilla kuvatut esineet

Tuotekuvauksessa valaistuksen perusteet ovat oikeastaan samat, mitä henkilökuvauksessakin. Päävalon suunta tulee näkyä ja sen on tarkoitus muotoilla esine. Lisäksi korostusvalolla "hiusvalo" saadaan kohde erottumaan taustasta, taustan valaisu riippuu käyttötarkoituksesta, voidaan se alivaloittaa mustaksi tai vaaleaa ylivalottaa pariaukkoa ja saada tausta aivan valkoiseksi. Hyvä tehokeino on myös valottaa taustaa erillisellä taustavalolla siten, että esine korostuu, mutta yleensä alivaloitetaan siten, että se jää aukon tai pari heikommin valoittuneeksi. Hyvä tehokeino voi olla esim. spotti tyyppinen valaisu. Liukuva väripinta näyttää silmille usein mielyttävimmältä. Kataloogi kuvissa on kuitenkin hyvä jättää väripinta yhtenäiseksi. Kuten kaikessa esinekuvauksessa ja/tai keinovalokuvauksessa, kannattaa pyrkiä mahdollisimman pieneen ISO herkkyyteen. Valoitusajat eivät salamakuvauksessa ole kovinkaan merkittäviä, mutta muuta valolähdettä käyttäessä saattavat venyä melko pitkiksi, koska aukkoa tulee himmentää riittävästi kelvollisen syväterävyyden aikaansaamiseksi. Valaistuksen hallinta aiheuttaa tavallisten valolähteiden, kuten pöytälamppu jne. ongelmia, koska vallitseva valo saattaa muuttaa valkotasapainoa ja sen vaikutus ei välttämättä näy paljaalla silmällä. Taustakankaan heijasteetkin voivat vaikuttaa erikohtien värilämpötilaan.

Aina ei kaikki toimi toivotulla tavalla ja harmeista ei välttämättä ole edes tietoinen. Pienen aukon käyttö paljasti kennon olevan kun pölypussi ja käytännössä mikään kuva ei olisi kuulunut esille tunnilla otetuista kuvista.

Vaihtoehdoksi jäi oikeastaan kuvata tummalla taustalla ja pyrkiä rajoittamaan syväterävyysalue pienemmäksi, koska lisänä oli myös taustakankaiden liiat rypyt.



Esineteeman jatkuessa, on kennokin saatu puhdistettua ja kuvausharjoittelu jatkuu.

Tässä ajattelin, ettei syväterävyys kaikissa tuotekuvissa olekkaan niin rarpeellista, ja pyrin rajoittamaan sen melkein tuotteiden alueelle, muttei enää taustalle ja samalla jättää sen öisen tumman siniseksi.




Samalla kokeilimme mm. uutta loistevalo kuvaustelttaa mitä mm. HongKong liikkeet myyvät. Ensi otokset eivä vielä päässeet itseäni vakuuttamaan ostoksen hyödyllisyyttä, mutta uskon pienen harjoituksen ja valojen vaihdon salamiin jälkeen osoittautuvan hintansa väärtiksi apuvälineeksi. Valkotasapainon osalta noin 3500 Ki värilämpötila on tietysti eri mitä salamilla on, lisäksi valot ovat kovin alatehoiset ja kuumenevat. Ulkoisten salamien kanssa toteutettuna teltta on erittäin käyttökelpoinen.

Tässä on ensimmäisiä harjoituksia mukin kuvaamisesta, Heijastusten hallinta, kuvien suoristaminen ja muutenkin kuva vaatii vielä paljon töitä. Ongelmia aiheuttaa vielä heijastuvan valon värilämpötila ja vallitseva valo.




Onneksi näistä ei voi olla kun suunta ylöspäin, sen verran vaatimattomaksi jäi nämä harjoitukset. Täytyypä panostaa kotiharjoituksiin vahvemmin.


5 kommenttia:

  1. Keraaminen muki punaisella taustalla ei ole huono. Pidän erityisesti ideasta, jossa muki jää voimakkaaseen vastavaloon. Vastavalon määrä, taustalle jatkuva valo sekä mukista lankeava varjo on hyvin hallinnassa.

    Sensijaan mukin varjopuolen tummaa linjaa pitäisi saada tasoitettua hennommaksi. Kun päästään niihin PhotoShoppailuihin, katsotaan olisiko tälle siellä tehtävissä jotakin...
    Parasta tietenkin olisi hoitaa valasiu mahdollisemman täydelliseksi kuvaustilanteessa.

    VastaaPoista
  2. Jälkimmäinen kukkopilli kuva on valaisultaan ja asettelultaan hyvä. Myös taustan laskokset asettuvat kauniisti. Sen sijaan helmet sinistä taustaa vasten sekä toinen kukkopillikuva ovat - blogistasi poistamisen arvoisia. Helmikuvassa, johon viittaan, päävalo ei tavoita helmien pintaa riittävällä teholla (PhotoShopissa ctrl+L voit hiukan parantaa sävyalaa). Ongelma lienee halogeenivalon tehon mitättömyydessä ja toisaalta valonsuuntamisessa. Jakukkopillikuva, johon viittaan on kukkopillien asettelultaan sekä valaisultaan kehnohko. Myös helmikuvassa mustaa taustaa vasten tasoittavaa valoa tulisi saada lisää.

    VastaaPoista
  3. Savilintujen kulttuurihistoriallinen tausta on sinällään mielenkiintoinen. Tiettävästi savilinnut mainitaan ensimmäisen kerran Tuomaan evankeliumissa (apokryfikirja elikä teksti jota ei ole kirkolliskokousten päätöksillä otettu mukaan Raamattuumme. Kirja kertoo Jeesuksen lapsuuusvuosista). Ihmeitä tekevä Jeesuslapsi sai savilunnut heräämään henkiin! Myös muslimien Koraani kertoo tapahtumasta.

    Taiteellisessa sovelluksessa, kuvayhdistelmiä tekemällä, voisimme myös saada savilinnut vaikkapa - lentämään! Tämä yhtenä vinkkinä sinulle kevään näyttelyämme varten.

    VastaaPoista
  4. Tykkäsin mukin taustaväristä, erilainen. Viinikannun reuna ei mielestäni erottunut tarpeeksi hyvin taustasta, ja se lasiesine jäi epäselväksi koska ääriviivat sekoittuivat taustaan. Vaikea asia on mielestäni päättää mitä asiaa esineessa korostaa, esim viinikannun kiilto tietysti painottaa hyvää lasitusta.

    VastaaPoista
  5. Savilintujen asettelu tähän tapaan vaikuttaa yllättävän mukavalta. Kuvaan laskeutuu jotenkin harmoninen levollisuus ja tasapaino, jossa kuitenkin pilke uteliaisuutta. Taustan valo liukuu kauniisti ja varjot lisäävät onnistuneesti taustan eläväisyyttä .

    VastaaPoista

Lukijat