Itselleni vaikein kysymys oli oikeastaan rajaus, mikä tuli näissä vastaan lähinnä hissikorissa. Hissin valaisu ja rajallinen aika lisäsi huomattavasti haasteellisuutta. Lisäksi hissikorin ahtaus ja peilaavat seinät hankaloitti valaistuksen järjestämisessä. Lisäksi huomioitavana asiana oli myös hissikorien valaistuksen poikkeava värilämpötila, joka vääristää tässä hissin valaistuksen. Onneksi tässä valaistus hissikorissa oli melko hyvä. Kuvauskulmaksi on näissä hissikuvissa valittu viistosti edestä, jolloin tausta peilin heijastumassa näkyy heijastemuovi, jonka kautta salamaohjataan hissiin ja saadaan yhtenäinen tausta. Päävalo on kuvaajan vasemmalla puolella ja toinen valo oikealta heijastimen kautta ensimmäisissä kuvissa ja jälkimmäisissä tehostevalona hieman voimakkaammin kohti valaistuna, heijasti oli kaikissa noin 30 asteen kulmassa. Ongelmana näissä kuvauksissa oli saada aikaan vaikutelma toimivasta hisseistä, kun ne ovat kuitenkin hissikoreja ilman ovia jne.
Mallien ilmeiden monipuolisuus, innokkuus ja kekseliäisyys auttoi oleellisesti kuvauksissa ja nostan hattua myös kestokyvylle. Siitä suurkiitos malleille ja Eva:lle, joka keksi ensimmäisen kuvattavan asennon. Vaikka ideoita on usein itselläkin, varsinkin tällaisessa on ideat suureksi avuksi. Usein omat ideat ovat turhan mutkikkaita.
Asut kuvissa ovat Finezzan muotia. Kuvissa ovat Titta, Annis ja Moona. Kuvat ovat otettu Koneen hissitehtaalla Hyvinkäällä.
Ylimmässä kerroksessa on partyt, lähdetkö mukaan?
Olikos se tämä kerros? Linnanneito astumassa valkoiselle matolle
"Äkkiä suojaan paparatseilta!" Tämä hissi on menossa ylöspäin!
Kuka vei tavarat
Tällainen sekamelska, kuka vei mun kameran!
Klick! Katso tähän suuntaan!
Ensimmäisessä kuvassa on hieno tunnelma. Kunpa kengän kärki ei olisi rajautunut pois.
VastaaPoistaRojukasan keskellä poseraauksissa on upea valo. Näistä mielestäni parhaiten toimivat kaksi viimeistä kuvauskuvaa.
Huolella rakennettuja valaisuja (joissa opettaja Jyrkilläkin oli näppinsä pelissä). Ilahduin jälkimmäisistä kuvistasi erityisesti, koska esittelemäni David Drebinin muotikuvat ovat synnyttäneet sinussa luovuutta ja hiukan saman suuntaista ilmaisua. Valo ja tunnelma näissä kuvissasi on hieno; takaa tuleva huippuvalo piirtää vaateen äärilinjaa hienosti. Mallinohjaukseen olisin toivonut enemmän vaatteen huomioimista varsinkin Anniksen poseerauksissa. Anniksen kädet voisivat olla enemmän vaatteen luonnetta tukevia. Eli vaikka ilmaisu on rentoa tulee kuvaajan koko ajan huomioida kokonaisuus ja erityisesti vaatteen esille tulo. Tässähän olisi voinut asetella Anniksen myös hissin aukkon keimailevasti poseeraamaan. Huomasit varmaan Moonan loistavan eläytymiskyvin mallina. Annis oli hiukan jäykempi ja vaikeammin ohjattavissa. Hyviä kuvia nämä ovat joka tapauksessa.
VastaaPoistaTitan sinisen juhlavaatteen olet kuvannut vaateeteen hillityn luonteen mukaisesti. Hyvä. Kädet ovat tärkeä asia huomioida. Kaikissa muissa ne ovatkin hyvin hallinnassa/ohjauksessa paitsi kakkos kuvassa, jossa helmaa kannatteleva käsi voisi olla sirommin esillä.
VastaaPoistaVertaappa Titta kuvien ja toisaalta Annis/Moona kuvien valaisua! Huomaat varmaan, että tuo huippuvalo (Annis/Titta kuvissa) antaa kuvaan loistokkuutta, joka uupuu Titta kuvasta. Elikä, jatkossa kannataa vaikkapa käsisalama/trigger yhdistelmällä hakea lisää loistokkuutta sinällään hyvin valaistuun ja rakennettuun muotikuvaan.