Sivut

10.9.2011

Uusi opinahjo ja uudelleen tutustumista valokuvaukseen

Muurlan opiston valokuvauslinjalla olen aloittanut opiskeluni kohti ammattimaista valokuvaajan uraa, ja pyrin jatkamaan kiinnostusta kuvaamisen kehittämiseen.

Oikeastaan jokaisen pitäisi harjotella tällainen työ, valon käsitteen tutkimiseksi. Saimme tehtävän kuvata 5 kuvaa esineestä tai asiasta erilaisessa valossa. Tällaisen kokeellisen valokuvauksen tarkoituksena tietysti on lisätä ymmärrystä valon merkityksestä valokuvauksessa ja toisaalta ymmärtämään niitä keinoja, millä asioiden painoarvoja voidaan muuttaa valokuvassa.

Hetken mietitttyäni, esineeksi valitsin expresso-pannun, mikä muodoiltaan jo valmiiksikin monikulmaisena ja särmikkäänä on varsin kuvauksellinen. Tarkoituksena ei välttämättä ole jokaisessa kuvassa saada esinettä korostamaan muotoja vaan juuri osoittaa valon suunnan ja tyypin merkityksen. Tällaisella kuvaamisella voi saada metallin muistuttamaan lähinnä harmaata kartonkia ja kolmiuloitteisuuden katoavan näinkin muodokkaasta esineestä. Valolla toisaalta saadaan kantikas jopa tylsä pannu maalailtua hopeakalustoksi kauniine yksityiskohtine, ilman että oikeasti näitä muotoja edes välttämättä ole olemassa.

 
Kannut ovat kuvattu luonnonvalossa, ensimmäinen epäsuorassa valossa ja pilvien läpi suodattuneessa auringonvalossa. Valon suunta on voimakkaasti sivulta ja etuoikealta.

    

Kuvausparametrejä ei ole oleellisesti muutettu, mutta esimerkiksi pinnan materiaali näyttää merkittävän erilaiselta. Esineen muoto tuntuu eri kuvissa muuttuvan merkittävästi, vaikka kuvakulma ei merkittävästi edes muutu.




Esineen ja taustan suhde muuttuu ja erityisen merkittävästi myös muoto. Ylemmissä kuvissa vasemmassa kannu vaikuttaa lähes neliskanttiselta, kansi tuntuu kadonneen. Ylä ja alaosien suhde näyttää muuttuvan. Myös näyttäisi että ylä ja alaosien kulmista johtuen alumiini muistuttaa pikemminkin lyijyä.


Valo tekee ihmeitä. Tunnelma on erilainen, vasemmassa kuvassa ylä ja alaosa projisoi liikkuvia hahmoja. Todellisuudessa molemmat kuvat on valaistu liikkuvalla taskulampulla ja jälkimmäisessä kuvassa pinta sen vuoksi korostuu pyöreinä muotoina, jotka johtuvat mm. kulmien muodostamien varjoalueiden vinjetoitumisesta.


Saimme myös pienen pikatehtävän jo aiemmin. Aihe-alue oli jännittävä yksityiskohta. Otin lukuisia kuvia, joista kouluun valitsin toisen, mutta sellaiseksi kuvaksi nostaisin kuitenkin tämän kuvan saniaisesta. Makromaailma luo kiehtovia ja outojakin yksityiskohtia. Kuvan saniaisen osa on vain tulitikkuaskin kokoinen yksityiskohta puolimetrisestä lehdestä.


Päätin vielä palata erilaisten valaisukokeilujen pariin ja kokeilla studiosalamien kanssa. Tässä toisella valaisimella tuodaan kontrastia reuna-alueille ja siten erottamaan tuotetta taustasta. Ensimmäisessä kuvassa tarkoituksellisesti korostetaan vain teknistä muotoa, eikä oteta varsinaista pintamateriaalia huomioon. Graaffinen muoto korostuu ja esine näytää olevan jopa voimakkaamman muotoinen kun mitä todellisuudessa. Jälkimmäisiin kuviin valon heijastuskulmaa on huomioitu, että metallille ominainen kiilto saadaan voimakkaammin esiin. Samalla kontrastieroja on laimennettu käyttäen asianmukaista heijastinta. Silti muoto näkyy ja alumiinin silkinhimmeä kiilto tulee tässä esiin. Jälkimmäisistä kuvista vasemmassa korostusvalo ja päävalo ovat vastakkaisilla puolilla, oikeanpuoleisessa molemmat oikealla. Kulma on melko edestä, jotta valoa riittää molemmille kyljille ja samalla saadaan metalli peilaamaan paremmin valoa objektiiviin.


Korostusvalo oikealla takaviistossa ja voimakkaasti vasemmalta sivulta päävalo

Päävalo edessä vasemmalla ja korostusvalo takana oikealla Päävalo edessä oikealla ja takana oikealla korostusvalo



1 kommentti:

  1. Onpa mielenkiintoisia tehtäviä, Martti! Kiva kuva kerrot niistä ja näytät kokeilujasi. Tästä saattaa jopa itse innostua kokeilemaan tuo valon merkitystä samalle kohteelle.

    Jään uteliaana odottamaan jatkoa!
    Terveisin
    viime vuoden kurssikaverisi
    Kaija

    VastaaPoista

Lukijat